Vi har taget hul på et nyt år, og mange podcast-eksperter har kigget ind i spåkuglen for at give deres bud på, hvilke podcasttrends 2024 vil byde på. Vi har samlet fem af de trends, som går igen i flere af forudsigelserne.
1. AI vil påvirke (måske) alle faser af podcast-processen
Det er ikke til at komme uden om AI! Kunstig intelligens vil i det nye år med stor sandsynlighed få endnu større betydning for podcastproduktionen – i alle faser. Lige fra indholdsudvikling og produktion til redigering og markedsføring.
Podcastere er vant til at have mange kasketter: Producer, vært, tilrettelægger, marketingsansvarlig og SEO-ekspert for blot at nævne nogle. Men med den rette implementering af AI, kan rollerne fremover fordeles mellem podcaster og den digitale kollega. For eksempel er der AI-værktøjer, som kan foreslå, hvilke klip fra en podcastepisode, der vil performe godt som engagerende markedsføringvideoer.
Vi har allerede i løbet af 2023 set eksempler på, hvad AI kan i podcast-sammenhænge – blandt andet Spotifys AI-værktøj “Voice Translation”, der oversætter podcasts til andre sprog og bevarer værternes egne stemmer (læs meget mere om dét her).
Det bliver spændende, hvad AI byder på i 2024!
2. Video, video, video
Videopodcasts vil fortsætte med at vokse sig større og mere populært.
YouTube er den mest benyttede podcastplatform i USA, og det er her mange lyttere finder nye podcasts at kaste sig over. Som bekendt er YouTube som udgangspunkt en videoplatform, hvorfor det er en god idé at have en form for billeddækning af sin podcast, når man udgiver den der. Det kan være videooptagelser fra podcaststudiet – men mindre kan også gøre det. En lydbølge placeret på podcastens coverbillede er for eksempel et mere overskueligt alternativ.
Også Spotify har meldt ud, at de vil investere mere i videopodcasting i 2024 for blandt andet at forbedre brugeroplevelsen.
Det kan altså være en rigtig god idé at tilføje video til sin podcast – og der er mange måder at gøre det på! Læs meget mere om det her.
3. Meget mere live
Ligesom podcasting udvider sig fra at være kun audio til at være audiovisuelt, udvider det sig også fra som udgangspunkt at være forproduceret, til oftere at være live, autentisk og uden et manuskript.
Podcastlytterne vil gerne involveres og føle sig som “en del af klubben”. Og dér har et live set-up en særlig styrke. Det kan være lige fra live-streaming af optagelserne til live podcastshows foran et publikum.
4. Flere reklamer = flere penge
En fjerde forudsigelse for 2024 er, at der vil ske en øget interesse for at reklamere i podcasts. I takt med at podcast som medie bliver mere og mere udbredt blandt brugerne, får både større og mindre virksomheder øjnene op for podcastmediet som reklameplatform.
Samtidig viser bl.a. denne undersøgelse, udgivet hos Journal of Economics and Behavioral Studies, at brugerne er mere positivt stemt over for reklamer i podcasts sammenlignet med andre online reklamer. Især hvis det er podcastværten selv, der speaker reklamen.
5. Underholdning og viden er den perfekte podcast-kombination
En femte og sidste trend, som bliver fremhævet af flere podcasteksperter, er baseret på lytternes store lyst til at lære, holde sig informeret og blive inspireret on-the-go. Derfor forudsiges det, at efterspørgslen på podcasts, der formår at kombinere det underholdende med det informative, vil være endnu større i 2024.
Hvis du vil læse mere om podcasttrends i 2024, så er det bare at gå i gang:
Ausha: Podcast Trends for 2024
Podcastle: Podcast Trends 2024: Predictions & Insights
Podwritten: Top 6 podcasting trends to watch in 2024
2024: The Year Your Podcast Could Finally Talk Back (And Other Wild Trends!)
Foto: iStock.com/Valerie Loiseleux