Virksomhedspodcasten: Do’s and don’ts

At lykkes med en virksomhedspodcast er ikke nødvendigvis så nemt, som det kan lyde. Det kan der være flere grunde til.

Podcast? Det er vel bare at tale ind i mikrofon?

Såkaldte “Samtale-podcasts” hitter. Podcasts, der er bygget op af en uformel samtale mellem (oftest) to mennesker. De hitter bare  ikke i særlig høj grad som virksomhedspodcast ifølge data fra analysebureauet Signal High Insights og podcastbureauet Pacific Content. I hvert fald ikke hvis man tror, at en samtale-podcast ikke kræver andet end et par mikrofoner og nogle deltagere, der taler ind i dem. Hvis der er nogen, som skal gide at lytte til podcasten, kræver det en del mere arbejde. 

Gennemarbejdet indhold og kendisfaktor

Mange har nok lyttet til en populær samtale-podcast og tænkt: “”hvor svært kan det være?!” 

Men det er ikke bare lige til at sætte sig foran mikrofonen og samtale. For de utrænede podcastværter og -medvirkende, vil en samtale-podcast – i lige så høj grad som andre former for podcasts – kræve tilrettelæggelse, godt optageudstyr og redigering. 

Og så har de samtale-podcast, der har mange lyttere, ofte en stor og åbenlys fordel: De har stort set altid en eller flere deltagere, som er kendte i forvejen, og alene med deres navn kan tiltrække lyttere. 

Dermed ikke sagt, at en samtale-podcast aldrig kan fungere som en virksomhedspodcast. Men det kræver gennemarbejdet indhold og nogle dygtige formidlere bag mikrofonen. Og allerhelst nogle profiler, der også har en form for kendis-status, der kan fungere som trækplaster, når lytteren skal beslutte om podcasten er værd at bruge tid på. 

Hav lytterne for øje

Spørgsmålet, du skal stille dig selv, når du laver en virksomhedspodcast, er: Hvad vil lytterne gerne høre?

Ifølge DR Analyses rapport “Medieudviklingen 2023” er “underholdning” et vigtigt parameter, når podcastlytterne vælger, hvad de skal lytte til – og så vil de høre de gode og interessante historier.* Udvalget af podcasts er efterhånden enormt , og det er let at blive fravalgt, hvis podcasten ikke imødekommer lytternes ønsker. 

Derfor er det en god idé at have mindre fokus på, hvad I som virksomhed gerne vil fortælle og i stedet rette fokus på at give lytterne den interessante historie. Når lytteren har haft en god oplevelse med en podcast, vil det påvirke deres indtryk af et brand positivt.**

Opsummering: 

Do’s

  • Hav altid lytteren i fokus, når du udvikler din podcast – ikke virksomheden
  • Afsæt nok tid og ressourcer til at lave podcasten. Herunder: Godt udstyr, tilrettelæggelse, valg af medvirkende, redigering, markedsføring
  • Fortæl en historie som lytteren husker – så huskes dit brand også

Don’ts

  • Tro ikke at det er “nemt” at lave en podcast, som lytterne vil prioriterer
  • Lav ikke “bare” et interview med en CEO eller anden profil fra virksomheden i en (kedelig) samtale-podcast, der kun fokuserer på, hvad virksomheden gerne vil fortælle
 
 

*Det peger både DR Analyses rapport “Medieudviklingen 2023” og en canadisk undersøgelse foretaget blandt månedlige podcastslyttere: https://pacific-content.com/tell-me-a-story-what-podcast-format-works-best-for-brands-a92ec2f0ee23/

**https://pacific-content.com/tell-me-a-story-what-podcast-format-works-best-for-brands-a92ec2f0ee23/

Foto: iStock/demaerre

Del artiklen

Flere artikler