Vores erfaring med podcast: Frederik Ibfelt og Casper Andersen fra Republica

Frederik Ibfelt er kreativ direktør og Casper Andersen er chef for forretningsudvikling hos reklamebureauet Republica. De kunne godt tænke sig at arbejde mere med lyd, men det kræver, at flere brands prioriterer ’time spent with brand’ – for podcastformatets største styrke er muligheden for at gå i dybden med et emne.

Om artikelserien: Vi har spurgt dygtige kommunikationsfolk, partnere og direktører på tværs af brancher om deres forhold til lyd – og i særdeleshed podcasts – i deres arbejde. Læs med og få inspiration og indblik i andres erfaringer med eller betænkeligheder ved virksomhedspodcasten.

1) Hvordan indgår lyd, herunder podcasts, i jeres overvejelser, når I udarbejder løsninger for jeres kunder?

Frederik Ibfelt svarer:

Vi er meget bevidste om, at den kommunikation, vi udvikler til vores kunder, er i konkurrence med alt det andet spændende indhold som forbrugerne kan se og lytte til på sociale kanaler og streamingtjenester. Derfor er det vigtigt, at vores kommunikation er underholdende og giver forbrugerne mere end bare et godt tilbud. 

Her ser jeg, at podcast kan bruges meget vellykket, da det lange format giver os mulighed for at dykke ned i emner, som en specifik målgruppe vil finde interessant og underholdende. Det er selvfølgelig vigtigt, at podcastformatet virker som et naturligt sted for brandet at udkomme – at det ikke virker forceret og noget brandet har fundet på for at være ”ung med de unge”.

Casper Andersen uddyber:

Det bedste udgangspunkt er sjældent, at nogen siger, at de godt kunne tænke sig at lave en podcast. For så handler det typisk mere om form frem for indhold. Hvis man derimod, f.eks. som fødevarebrand, har et ønske om at lave verdens fedeste indhold om mad (i bredere forstand end ens egne produkter), så giver det en meget bedre forudsætning for, at det kan fungere på alle mulige formater. Herunder lyd og podcast. 

Det handler i vid udstrækning om, hvordan man gerne vil aktivere sit brand og engagere sine kunder. Desværre ender de fleste marketingkroner i annoncer frem for mere innovative formater. Det kan skyldes, at det opleves som mere komplekst, mere risikobetonet og måske også mere langsigtet at arbejde med indhold og medier som podcast, hvor der heller ikke på samme måde er en lige så gennemtestet måde at forudsige effekten. 

Men det er synd, for de mere alternative aktiviteter har typisk en evne til at efterlade et større indtryk og dermed et bedre brand-aftryk.

 

2) Hvad skal der til, for at I begynder at arbejde endnu mere aktivt med lyd?

Frederik Ibfelt fortæller: 

Det handler om at få flere brands til at prioritere ’time spent with brand’. Den største styrke ved podcast er muligheden for at gå i dybden med et emne. Og alle brands er involveret i interessante emner, de kan tale ind i. Hvis du vil skabe en forbindelse med forbrugerne og bygge brand loyalitet i dag, er du nødt til nogle gange at give dem noget mere og noget andet, end de regner med.

Casper Andersen supplerer: 

Jeg synes samtidig, at det er vigtigt at skelne mellem, hvornår et brand blot lægger navn til en podcast i form af et sponsorat, hvornår et brand ejer et programformat, og hvornår et brand også selv leverer indholdet. 

Det, der i min optik giver mest til både brand og forbrugere, er, når et brand tager ejerskab på et format, men samarbejder med nogen om at udvikle konceptet og producere indholdet. På den måde bliver det et unikt brand-ejet format, som samtidig er interessant at lytte til. Og det kræver kreativt mod og en vis portion tålmodighed af de brands, der vil lykkes med det.

 

3) Og så et mere personligt: Hvis I lytter til podcasts, hvilke lytter I så selv til for tiden?

Hertil svarer Frederik Ibfelt: 

Som så mange andre lytter jeg til et par af DR’s evergreens, Genstart – så jeg kan tale med ved frokostbordet – og Verden ifølge Gram og Stjerner og striber – for at holde mig opdateret på verdens tilstand. Og så bruger jeg flittigt Weekendavisen oplæsningsfunktion, så kan jeg læse avis og cykle på samme tid, det er da smart. 

Og nå ja, og for ikke at glemme Weekendavisens egen podcast, 24 spørgsmål til professoren – den giver altid stof til eftertanke. 

Casper Andersen svarer:

Jeg hører podcasts dagligt og typisk i bilen. Der er den primære funktion, at det skal underholde. For tiden er det mest sludre-podcasts, som Her Går Det Godt og Casper ringer til Frank jeg lytter til. Når børnene er med i bilen, hører vi ofte Dyrenes DYBESTE Hemmeligheder.

Del artiklen

Flere artikler