Podcastmarkedet er ikke længere niche: Tre hurtige baseret på ny udgivelse fra Edison Research

1) Næsten halvdelen lytter månedligt 

Ifølge Edison Research lytter  47% af amerikanere over 12 år til podcasts månedligt. Og podcastlytningen i Danmark viser samme tendenser. DR Analyses “Medieudviklingen 2023” viser, at omkring 45% af danskerne har lyttet til podcast i løbet af den seneste måned, og over 50% har lyttet inden for det seneste år.

2) Unge lytter lige så meget til til podcast, som de ser tv

Hver anden amerikaner mellem 18 og 34 år ser tv ugentligt (50%). Der er stort set lige så mange unge amerikanere, som lytter til podcast ugentligt (48%)! 

Danske unge (12-29 år) lytter faktisk mere til podcast, end de ser tv. Mens 48% af danske unge lytter til podcasts ugentligt, er det kun 42% unge, der ser tv ugentligt. Det viser tal fra Danske Medier og Nielsens seerundersøgelser.

3) Særligt andelen af kvinder har taget et hop op 

Stigningen i podcastslyttere i USA skyldes i høj grad, at flere kvinder er begyndt at lytte til podcasts. Antallet af amerikanske kvinder, der lytter til podcasts månedligt, er steget med 15% fra 2023 til 2024 (fra 39% til 45% af kvinder over 12 år), viser tal fra Edison Research. Til sammenligning er stigningen af mandlige, månedlige lyttere kun 3%. 

 

Foto: iStock/blackCAT

Del artiklen

Flere artikler