De unge medieforbrugere elsker lyd!

Lad os slå det fast med det samme: Podcastmediet er et hit hos de yngre medieforbrugere. Det gælder både internationalt og i Danmark. Her har vi samlet de vigtigste pointer om unges podcastforbrug og -adfærd.

47 % af danske unge hører podcast ugentligt

En undersøgelse af de 16-24-åriges brug af lydmedier, foretaget af Danske Medier og Kantar Media i foråret 2023, viser, at 47 % af danske unge lytter til podcast hver uge.

Lyd udgør en stor del af døgnet for de yngre mediebrugere, og podcastmediet har overhalet TV som det næststørste medie blandt unge – kun overgået af web.

Det er nok en del af forklaringen på, hvorfor omsætningen for podcast fortsat stiger. I Danmark er omsætningen næsten fordoblet fra 2021 til 2022, og det giver ifølge direktør i Danske Medier Research, Marianne Bugge Zederkof, god mening, at pengene følger med, når især de unge har taget dette medie til sig i så stor stil.

Podcastreklamer virker

Podcastreklamer ser i hvert fald ud til at have en effekt på de unge lyttere.

Edison Research har udgivet rapporten, Gen Z Podcast Listener Report, hvori de undersøger Gen Zs podcastadfærd. Gen Z er betegnelsen for den generation, der er født mellem 1996 og 2010 og svarer altså stort set til samme aldersgruppe, som Danske Medier og Kantar Media har set nærmere på i deres danske undersøgelse.

Edison Research-rapporten viser, at intet mindre end 82% af de amerikanske Gen Z-podcastlyttere har foretaget en eller anden form for handling efter at have hørt en podcastreklame: 70% har enten købt eller haft lyst til at købe et produkt, de har hørt om i en podcastreklame. 61% har besøgt en virksomheds hjemmeside, mens 42% har anbefalet et produkt til familie og venner.

Sociale medier inspirerer

Sociale medier fylder meget i unges liv. Og det er ingen undtagelse, når det kommer til podcastinspiration.

Edison Research-undersøgelsen viser, at 25% af Gen Z-lytterne er blevet inspireret til at lytte til podcasts via sociale medier.

Unge er også særligt gode til at opdage nye podcasts sammenlignet med ældre aldersgrupper, viser en Spotify-undersøgelse, og der spiller de sociale medier en særlig rolle. Hele 76% har opdaget nye podcasts via posts på sociale medier.

Og her er det værd at nævne vigtigheden af video. For Gen Z er vilde med videopodcasts, og især som markedsføring fungerer videoklip rigtig godt.

Gen Z-lyttere fremhæver bl.a., at ansigtsudtryk og gestikulationer giver en bedre forståelse for podcastemnet, og at de bedre kan relatere til værten(erne), når de ser videopodcasts.

Hvis du gerne vil fange de yngre lyttere, er det derfor oplagt at overveje om videopodcast er vejen frem.

Læs mere om videopodcasts her: Derfor skal du tilføje video til din podcast.

Nyheds- og aktualitetspodcasts hitter

De mest populære podcastkategorier er – nok ikke overraskende – underholdning og true crime, der foretrækkes af henholdsvis 40% og 39% af de unge.

Noget mere overraskende er måske top tre. For Danske Mediers og Kartar Medias undersøgelse viser, at nyheder/aktualitet er en af de mest populære podcastgenrer blandt 28% af de unge lyttere.

Okay, en delt top tre for 28% har også valgt comedy/satire.

Men lad os lige dykke lidt mere ned i det her med nyheder. For hele 66% mener, at podcasts passer bedre ind i deres hverdag end andre nyhedskilder.

Og 75% bliver i bedre humør, når de hører nyheder via podcasts, hvorimod kun 8% bliver i dårligere humør. Det billede er helt vendt på hovedet, når de unge spørges ind til, hvordan nyheder på TV påvirker deres humør. Her svarer 13%, at deres humør bliver bedre, mens hele 41% bliver i dårligere humør.

Noget tyder altså på, at podcasts kan spille en positiv rolle i kampen mod news fatigue. Og en af undersøgelsens hovedpointer er da også, at podcasts er med til at gøre unge til aktive og nysgerrige samfundsborgere.

Foto: martin-dm / iStock.com

Del artiklen

Flere artikler