Podcasts er i stigende grad blevet en del af mange virksomheders markedsføringsstrategier som en måde at nå ud til kunder og potentielle målgrupper.
Men faktisk har podcastmediet også mange fordele som kanal for den interne kommunikation i større virksomheder.
Hvis vi sammenligner podcastmediet med den tekstbaserede eller visuelle form for intern kommunikation, er der rigtig mange fordele: Det er nemt at forbruge, er et oplagt læringsredskab, fordi det som medie egner sig godt til at gå i dybden, og så skaber den menneskelige stemme et nærvær, som engagerer lytteren på en helt anden måde end for eksempel tekst.
Første step: Vær helt afklaret med podcastens formål
Podcasts kan bruges til mange ting i intern kommunikation: Lige fra onboarding af nye medarbejdere til deling af medarbejderhistorier og til at sørge for, at alle i organisationen er opdateret på nyt fra ledelsen.
Første skridt til at skabe en succesfuld intern podcast er at stille skarpt på, hvilket behov podcasten skal opfylde. Skal podcasten gøre lederne mere tilgængelige? Skal podcasten give medarbejderne en stemme? Skal podcasten lære lytteren nye værktøjer?
Ved at være helt skarp på, hvad podcasten skal bidrage med fra starten, kan unødig støj og en masse spildt arbejde med at implementere en ny kanal undgås.
To cases: Uddannelse af medarbejdere og personlige historier
Den amerikanske tech-virksomhed, VMware, bruger bl.a. podcasts til uddannelse af deres medarbejdere. De har forskellige podcastkanaler med hver sin målgruppe: Salgsteamet har én kanal, og det tekniske team har en anden.
For VMware er podcasts en ideel måde at nå sine medarbejdere på. Nogle rejser meget i forbindelse med arbejdet og kan lytte på farten, mens andre lytter, mens de udfører deres arbejdsopgaver. VMware bruger podcasts som et supplement til deres andre kanaler. De oplever, at når informationer bliver gentaget flere forskellige steder, husker modtageren det bedre.
Det amerikanske universitet, Lehigh University, har brugt podcasts i sin interne kommunikation til at dele medarbejderhistorier. For dem skaber podcasten værdi på flere niveauer. Udover at styrke medarbejderrelationerne og Lehighs brand, oplever de også, at podcasten åbner medarbejdernes øjne for de mange karrieremuligheder, der er på Lehigh University. Hvorfor de faktisk også har brugt podcasten i forbindelse med ekstern employer branding.
Nyt medie – nye vaner
Ud over at bruge ressourcer på produktionen af selve podcasten skal der også gøres noget benarbejde for at få den inkorporeret i arbejdsdagen, så det bliver naturligt for de ansatte i virksomheden at anvende en ny kanal. Måske kan man opfordre til 15-minutters gåtur på udgivelsesdagen, mens der lyttes, og på den måde kombinere frisk luft, motion og lytning?
Læs mere om podcasts i intern kommunikation her:
https://bit.ly/3l1Be32-internal-communication
Bliv inspireret af nogle af de spændende cases, som vi også har nævnt i artiklen, her:
Tag endelig fat i os, hvis I er interesserede i at høre mere om interne podcasts: [email protected]