Vores erfaring med podcast: Andreas Byder fra Lyngby Boldklub

Andreas Byder er administrerende direktør i Lyngby Boldklub. Her deler han ærligt klubbens erfaringer med podcastmediet – på godt og ondt.

Om artikelserien

Vi har spurgt dygtige kommunikationsfolk, partnere og direktører på tværs af brancher om deres forhold til lyd – og i særdeleshed podcasts – i deres arbejde. Læs med og få inspiration og indblik i andres erfaringer med eller betænkeligheder ved virksomhedspodcasten.

1) Hvordan indgår lyd, herunder podcasts, i dine overvejelser, når du som ansvarlig for Lyngby Boldklub udarbejder kommunikation til jeres mange stakeholders, herunder specielt fans?

Podcasts indgår i høj grad i vores overvejelser! Vi vil rigtig gerne lave en podcast, som kan skabe værdi for vores fans og give dem noget ekstra. Og vi har faktisk forsøgt os med mediet ad flere omgange – men med blandet succes. 

 

2) Det må du meget gerne uddybe – hvad er jeres konkrete erfaringer med podcasts?

Vi fik idéen til at lave en podcast henvendt til vores fans for nogle år tilbage. Jeg og mine kolleger lytter selv meget til podcasts, og vi ved, at flere af vores “konkolleger” i Superligaen driver nogle succesfulde podcasts. Og det vil vi selvfølgelig også gerne give vores fans og partnere!

Vi havde en tidligere Lyngby-spiller som vært på vores podcast ,“Den Kongeblå“. Med en ægte insider ved roret gav det os en dybdegående indsigt i spillet og spillerne.  Men set i bakspejlet kunne podcasten måske med fordel have haft en mere kritisk tilgang til indholdet.

Hvordan vi bedst rammer målgruppen, er også en udfordring. Vi har mange LBK-fans, der trofast møder op på stadion om søndagen, men vi er nok ikke en klub med “die hard”-fans, som prioriterer at lytte til en podcast om os. Så hvordan fanger vi dem?

Det er i hvert fald ikke lykkedes os at ramme plet på indhold og form endnu, og derfor har der simpelthen ikke været nok lyttere.

Til gengæld har vi haft større succes med at bruge podcast internt. Helt konkret lavede vi en podcast som en del af den interne kommunikation til vores stakeholders, da vi skulle formidle en masse information i forbindelse med en årsafslutning. Det fungerede rigtig godt og blev meget velmodtaget. 

Så vi er slet ikke færdige med podcastmediet! Vi har bare ikke knækket koden til den eksterne podcast endnu. Men en journalist, der er medlem af vores fanklub, laver podcasten “Altid blå og hvid” om os. 

 

3) Og så et mere personligt spørgsmål: Hvilke podcasts lytter du selv til lige nu?

Ja, det er jo egentlig interessant, at du spørger om det, for jeg hører faktisk slet ikke fodboldpodcast selv. Jeg lytter til en del true crime som for eksempel Mørkeland. Og så kan jeg godt lide fag-podcasts. Den seneste, jeg har hørt, handlede om salg – hvordan man sælger bedre og mere. 

Som så mange andre elsker jeg at lytte til podcasts under transport. 

Del artiklen

Flere artikler