Mange børn har taget podcast-mediet til sig, de udviser stort engagement, og så er de fremtidens lyttere. Det er nogle af hovedpointerne fra en ny rapport fra amerikanske Edison Research, der er udarbejdet i samarbejde med Kids Listen.
Rapporten konkluderer, at næsten halvdelen (46%) af alle amerikanske børn i alderen 6-12 år på et tidspunkt har lyttet til en podcast.
Stor lytning blandt amerikanske børn
Næsten hver tredje (29%) barn i USA har lyttet til en podcast i løbet af den seneste måned. Til sammenligning har 33% lyttet til en lydbog, mens 66% har hørt radio inden for den seneste måned.
Børn er den type lyttere, de fleste podcastere drømmer om. De lytter hyppigt, og så elsker de at fortælle om det, de har hørt.
Hele 94% af børnene, der lytter månedligt, siger, at de lærer noget nyt fra podcasts. Og de elsker at dele deres nye viden med andre. 87% af børnene har viderefortalt noget, de har lært i en podcast, til for eksempel venner eller familie.
Og så er mange af dem heavy users. Undersøgelsen viser, at 1 ud af 4 lytter næsten dagligt.
Hos GoLittle har vi lignende erfaring med medlemmerne af vores podcast-app til børn, GoLittle PLAY, hvor hvert medlem i gennemsnit afspiller 30 episoder i løbet af en måned. Altså i gennemsnit en episode dagligt pr. medlem.
Der skal ikke herske tvivl om, at børn er engagerede lyttere!
Forældrene er adgangen til børnenes ører
Når forældrene lytter til podcasts, lytter børnene i højere grad også til podcasts. Det bliver tydeligt i rapporten, hvor det fremgår, at de 29%, der lytter månedligt, stiger til 42%, når vi vender blikket mod de børn, hvis forældre selv lytter til podcasts.
Hvis podcastmediet er noget forældrene har taget til sig og bruger aktivt i deres hverdag, er de også mere tilbøjelige til at bruge mediet i deres hverdag med børn. 80% af de podcastlyttende børn er blevet introduceret til mediet af deres forældre.
At forældrene ofte er involveret og engagerer sig i, at deres børn skal lytte, kommer også til udtryk ved samlytning. 68% af børnene lytter sammen med mindst en forælder, og 54% lytter med søskende.
Det er vigtigt både for forældrene og børnene, at podcasten kan samle familien. I undersøgelsen kommer det til udtryk, at en stor del af forældrene tilvælger podcasts for børn, der også kan underholde de voksne. Og at de podcasts, der indeholder emner, som man kan tale om i familien efterfølgende er særligt populære.
Børnene er fremtidens lyttere
Børnene er fremtiden. Og de er fremtidens lyttere.
Den del af Gen Z (den generation, der er født mellem 1996 og 2010), som har lyttet til podcasts, siden de var børn, lytter i gennemsnit 3 timer mere om ugen, end dem der er begyndt med at lytte til podcasts senere i livet viser data fra The Gen z Podcast Listener Report 2023 fra Edison Research og SXM Media.
Jo tidligere børn begynder at lytte, jo mere lytter de senere i livet.
Med underholdende og inspirerende børne-podcasts er det altså muligt at introducere børn for podcastmediet med stor succes – og de vil højst sandsynligt få glæde af mediet i deres ungdoms- og voksenliv.
Du kan finde hele rapporten om børn og podcast her: https://www.edisonresearch.com/the-kids-podcast-listener-report/
Foto: iStock.com / LSOphoto