For første gang nogensinde lytter flere mennesker i USA nu til on-demand lyd i stedet for traditionel flow radio.
I løbet af andet kvartal 2023 tippede vægtskålen, og nu udgør on-demand lytning hele 50,3% af al lytning i USA, ifølge de seneste tal fra Edison Research.
Stor stigning i de seneste år
Traditionel radiolytning udgør dermed 49,7%, og det er bemærkelsesværdigt, for det er første gang, at on-demand lytning har overhalet traditionel radio i USA.
I 2015 udgjorde traditionel radio hele 69% af den amerikanske lytning, mens kun 31% kom fra on-demand medier som musikstreaming og podcasts. I løbet af de sidste otte år er den forskel blevet mindre og mindre.
Danmark følger tendensen
I Danmark ser vi stadig mere traditionel radiolytning frem for streaming, men ifølge DR’s medieudviklingsrapport fra 2022 følger vi den samme udvikling som i USA.
Selvom vi ikke har præcise procenter for fordelingen mellem on-demand og traditionel radiolytning i Danmark, ser vi en klar tendens i retning af mere on-demand forbrug og mindre radiolytning. Ugentligt podcastforbrug stiger støt, mens daglig radiolytning falder år for år.
Podcasten er drivkraften
Edison Research peger også på, at netop stigningen i podcastens popularitet er en af de vigtigste faktorer bag udviklingen. Og de forventer, at denne tendens vil fortsætte i fremtiden.
Du kan dykke ned i tallene her 👇
https://www.dr.dk/om-dr/fakta-om-dr/medieforskning/medieudviklingen/2022
Foto: iStock.com / blackCAT